KÁRPÁT-MEDENCEI CSALÁDSZERVEZETEK SZÖVETSÉGE

Együtt könnyebb...

Búcsi diákok Petőfi nyomában Kiskőrösön és Kecskeméten

2023. április 26.

A Szövetség a Közös Célokért diákutaztatási programjában a búcsi Katona Mihály Alapiskola 26 tanulója és 3 pedagógusa Kiskőrösön és Kecskeméten járt Petőfi nyomában.

Szövetség a Közös Célokért társulástól, mint a Petőfi 200 program felvidéki lebonyolítójától kaptuk azt a lehetőséget, hogy tanulóinkkal szervezett, csoportos tanulmányi kirándulás keretében, a Petőfi-emlékév alkalmából elzarándokolhatunk Kiskőrösre, a kis lakhoz, ahol a költőóriás 200 évvel ezelőtt, 1823. január 1-én látta meg a napvilágot.

Saját bőrünkön tapasztaltuk, hogy Kiskőrösön minden Petőfiről szól.

(Fotó: KMAI)

A szülői ház és az emlékmúzeum megtekintése mellett alkalmunk nyílt arra is, hogy megismerkedjünk az utcán elhelyezett 3D-s kiállítás anyagával, kipróbáljuk a 12 díszített, festett, verssel és QR-kóddal ellátott kőpadon lévő interaktív játékokat, és átéljük azt a csodát, amit a János Vitéz Látogatóközpont labirintusa nyújtott.

A szülőházban történt tárlatvezetés után megnéztük azt az eredeti ágyat, amelyben a költő született, az édesapa ládáját, amelyre az „anyám tyúkja” rászállt, a család almáriumát, egy hentesbárdot, amilyent annak idején Petrovics István is használt, és a költő keresztlevelének másolatát. Az emlékházban kialakított kiállításon sok új ismeretet szereztek a tanulók interaktív módon; megtanulták mi a sut, a pitvar, a búbos kemence.

A Petőfi Szülőház és Emlékmúzeum programja után a tanulók múzeumpedagógiai foglalkozása a János Vitéz Látogatóközpontban folytatódott.

A labirintusban a János vitéz egy-egy jelenetét élhették újra úgy, hogy maguk is részesei lettek a történéseknek. Az átélt élményt nehéz szavakba önteni, mindenkinek ki kell próbálnia! Felnőttnek, gyereknek egyaránt óriási élményt nyújtott; fantasztikus lehetőség az elbeszélő költeményről tanultak elmélyítésére.

Este a szálláson közösen emlékeztünk meg Petőfi Sándorról – vetélkedőt szerveztünk a látottakból, hallottakból, átélt élményekből. A múzeumban és a látogatóközpontban szerzett ismeretekből kvízt állítottunk össze, amelyet a tanulók sikeresen oldottak meg. Az „eredményhirdetés” után mindenki felolvasta vagy elszavalta azt a Petőfi-verset, amelyet előzetes felkészülés alapján otthonról hozott magával. Néhány megzenésített költeményét is elénekeltünk.

(Fotó: KMAI)

Másnap reggeli után továbbutaztunk Kecskemétre a Katona József Múzeumba. A Cifra Palota épületében vettünk részt egy nagyszerű múzeumpedagógiai foglalkozáson. A Petőfi költészete a kortárs képző- és iparművészetben című kiállításhoz a Merinu Éva múzeumpedagógus által készített munkafüzetben dolgoztak a gyerekek nagy élvezettel. A kiállítótermekben képeket, képrészleteket, témaköröket kellett megkeresniük, és a megtalált alkotás matricáját a munkafüzet megfelelő feladatához ragasztaniuk. A másfél órás foglalkozás alatt mindenki nagy örömmel keresgélt, és azon igyekezett, hogy elsőnek töltse ki a füzetecske feladatait és ragassza be a matricákat.

A finom ebéd után sétáltunk a városban, meghallgattuk a városháza harangjátékát, a vasútállomásra menet pedig megálltunk Kodály Zoltán szülőházánál és emléktáblájánál.

Fáradtan, de rengeteg élménnyel és új információval gazdagodva indultunk haza. Köszönjük a lehetőséget a szövetségnek!